Skip to content

הרכבת הקלה, הקו האדום, מקטע המסילה התורכית, ת"א

במסגרת הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, ביצע משרדנו את תכנון וליווי ביצוע הקמת מקטע "המסילה התורכית"

המשתרע מרח' קויפמן במערב ועד רח' הרצל במזרח. קטע שאורכו כ-1,065 מ'.

הרכבת הקלה בקו האדום עוברת במפלס הקרקע בשד' ירושלים וברח' קויפמן. היא פונה מזרחה אל מקטע "המסילה התורכית"

ויורדת במדרון משופע אל תחנת אליפלט ולמנהרה התת קרקעית עד צאתה שוב אל פני הקרקע בפתח תקווה.

 

משרדנו תכנן עם משרדים הנדסיים רבים את התוויית המסילה ותכנון השיקוע והמנהרה, ואת תחנת אליפלט. מעל התוואי כולו תוכנן

פארק המסילה, מרח' נחלת בנימין ועד המפגש עם רח' קויפמן ומתחם התחנה.  בקטע זה בוצעה המנהרה בשיטה של חפירה

ומילוי (cut & cover), בחפירה פתוחה עד רח' אליפלט וקירוי המנהרה מרח' אליפלט ועד רח' הרצל.

 

פארק המסילה נבנה על גג המנהרה לאחר שכוסה בשכבת תשתיות עירוניות ומעליה אדמת גינון. בהיבט העירוני, פארק המסילה

הוא השדרה הדרומית המשלימה את מערכת השדרות העירוניות. שדרה זו מחברת את המרכז העירוני הדרומי ושדרות רוטשילד

אל חוף הים. בניגוד לשאר שדרות העיר, מיועדת שדרה זו, שהיא פארק לינארי, להולכי רגל ורוכבי אופניים בלבד, משוחררת לחלוטין

מתנועת מכוניות לאורכה. הצלחתו של הפארק בחיבור הטבעי שנוצר דרכו בין שכונות המגורים בדרום תל אביב וביפו ושכונות

מצפון נווה צדק ומרכז העיר הדרומי. מאמץ הנדסי רב הושקע בבניית המנהרה בתוואי הצר הקיים בין מבנים קיימים, שחלקם

עתיקים וללא ביסוס מתאים, בגדה הצפונית בשכונת נווה צדק והן בגדה הדרומית בואך שכונת פלורנטין.

לצורך הקמת המנהרה פורק גשר שלוש ושוחזר למתכונתו ההיסטורית תוך התאמתו לתנועת מכוניות.

 

תחנת אליפלט נבנתה בשיקוע שנוצר לפני פורטל המנהרה בתוואי ירידת המסילה אל תת הקרקע 7 מ' מתחת לפני הרחובות סביבה.

בתחילת התהליך תוכננה התחנה פתוחה וחשופה לשמים. אנחנו סברנו שיש צורך ביצירת מבנה  קירוי מצל מעליה. הקירוי נדרש

ליצור סככת צל אך גם שתאפשר אוורור, תגן על הממתינים בתחנה מגשם אך תאפשר גם שחרור עשן. לצורך כך תוכנן מבנה מרחבי

ברוחב 20 מ' העשוי יריעות במתיחה במקטעים של "תעלות" בתצורת האות V החופפות זו על זו. היריעות עשויות סיבי זכוכית

מצופה PTFE שהן עמידות מאוד לתנאי החוץ.

בתכנון הגג נעזרנו באדריכל ארז אמיתי מאיטליה, בעל ידע בינלאומי רחב בתכנון והקמת קונסטרוקציות מתיחה ובמהנדס אנדרי וינקלר

מפולין, המנוסה ומומחה בתכנון הנדסי של קונסטרוקציות מתיחה מורכבות. ללא הידע הזה שאיננו זמין בארץ, לא ניתן היה להקים את

מבנה הגג.

 

מזמין:    נת"ע

מיקום:   תוואי המסילה התורכית, צפונית לדרך אילת, רחוב הרצל- רחוב קויפמן

שטח:    כ- 30,000 מ"ר

צילום:    רותם ברק, עמית גירון

הדמיות: 3 Division

מהנדס קונסטרוקציית מתיחה:  Andrzej Winkler

אדריכל קונסטרוקציית מתיחה:  ארז אמיתי

Elifelet_Kolker_Epstien_Architects_001
Elifelet_Kolker_Epstien_Architects_002
Elifelet_Kolker_Epstien_Architects_003
Elifelet_Kolker_Epstien_Architects_004
Elifelet_Kolker_Epstien_Architects_005
Elifelet_Kolker_Epstien_Architects_006
Elifelet_Kolker_Epstien_Architects_007
Elifelet_Kolker_Epstien_Architects_008
Elifelet_Kolker_Epstien_Architects_009
Elifelet_Kolker_Epstien_Architects_010
Elifelet_Kolker_Epstien_Architects_011
Elifelet_Kolker_Epstien_Architects_012
Elifelet_Kolker_Epstien_Architects_013
Elifelet_Kolker_Epstien_Architects_014
פרויקטים נוספים
הרכבת הקלה, הקו האדום תל אביב
1/14

הרכבת הקלה, הקו האדום, מקטע המסילה התורכית, ת"א

במסגרת הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, ביצע משרדנו את תכנון וליווי ביצוע הקמת מקטע "המסילה התורכית", המשתרע מרח' קויפמן במערב ועד רח' הרצל במזרח. קטע שאורכו כ-1,065 מ'. הרכבת הקלה בקו האדום עוברת במפלס הקרקע בשד' ירושלים וברח' קויפמן. היא פונה מזרחה אל מקטע "המסילה התורכית" ויורדת במדרון משופע אל תחנת אליפלט ולמנהרה התת קרקעית עד צאתה שוב אל פני הקרקע בפתח תקווה.

משרדנו תכנן עם משרדים הנדסיים רבים את התוויית המסילה ותכנון השיקוע והמנהרה, ואת תחנת אליפלט. מעל התוואי כולו תוכנן פארק המסילה, מרח' נחלת בנימין ועד המפגש עם רח' קויפמן ומתחם התחנה.  בקטע זה בוצעה המנהרה בשיטה של חפירה ומילוי (cut & cover), בחפירה פתוחה עד רח' אליפלט וקירוי המנהרה מרח' אליפלט ועד רח' הרצל. פארק המסילה נבנה על גג המנהרה לאחר שכוסה בשכבת תשתיות עירוניות ומעליה אדמת גינון. בהיבט העירוני, פארק המסילה הוא השדרה הדרומית המשלימה את מערכת השדרות העירוניות. שדרה זו מחברת את המרכז העירוני הדרומי ושדרות רוטשילד אל חוף הים. בניגוד לשאר שדרות העיר, מיועדת שדרה זו, שהיא פארק לינארי, להולכי רגל ורוכבי אופניים בלבד, משוחררת לחלוטין מתנועת מכוניות לאורכה. הצלחתו של הפארק בחיבור הטבעי שנוצר דרכו בין שכונות המגורים בדרום תל אביב וביפו ושכונות מצפון נווה צדק ומרכז העיר הדרומי. מאמץ הנדסי רב הושקע בבניית המנהרה בתוואי הצר הקיים בין מבנים קיימים, שחלקם עתיקים וללא ביסוס מתאים, בגדה הצפונית בשכונת נווה צדק והן בגדה הדרומית בואך שכונת פלורנטין. לצורך הקמת המנהרה פורק גשר שלוש ושוחזר למתכונתו ההיסטורית תוך התאמתו לתנועת מכוניות.

תחנת אליפלט נבנתה בשיקוע שנוצר לפני פורטל המנהרה בתוואי ירידת המסילה אל תת הקרקע 7 מ' מתחת לפני הרחובות סביבה. בתחילת התהליך תוכננה התחנה פתוחה וחשופה לשמים. אנחנו סברנו שיש צורך ביצירת מבנה  קירוי מצל מעליה. הקירוי נדרש ליצור סככת צל אך גם שתאפשר אוורור, תגן על הממתינים בתחנה מגשם, אך תאפשר גם שחרור עשן. לצורך כך תוכנן מבנה מרחבי ברוחב 20 מ' העשוי יריעות במתיחה במקטעים של "תעלות", בתצורת האות V החופפות זו על זו. היריעות עשויות סיבי זכוכית מצופה PTFE שהן עמידות מאוד לתנאי החוץ. בתכנון הגג נעזרנו באדריכל ארז אמיתי מאיטליה, בעל ידע בינלאומי רחב בתכנון והקמת קונסטרוקציות מתיחה ובמהנדס אנדרי וינקלר מפולין, המנוסה ומומחה בתכנון הנדסי של קונסטרוקציות מתיחה מורכבות. ללא הידע הזה שאיננו זמין בארץ, לא ניתן היה להקים את מבנה הגג. 

 

מזמין:    נת"ע

מיקום:   תוואי המסילה התורכית, צפונית לדרך אילת, רחוב הרצל- רחוב קויפמן

שטח:    כ- 30,000 מ"ר

צילום:    רותם ברק, עמית גירון

הדמיות: 3 Division

מהנדס קונסטרוקציית מתיחה:  Andrzej Winkler

אדריכל קונסטרוקציית מתיחה:  ארז אמיתי

תגובות אחרונות

    ארכיונים

    קטגוריות

    • אין קטגוריות

    כלים

    • התחבר
    • פיד רשומות
    • פיד תגובות
    • WordPress.org
    • פרויקטים
    • אודות
    • שותפים
    • הצוות
    • צור קשר
    • English
    • פרויקטים
    • אודות
    • שותפים
    • הצוות
    • צור קשר
    • English
    Facebook Instagram
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות כלי נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסטהגדל טקסט
    • הקטן טקסטהקטן טקסט
    • גווני אפורגווני אפור
    • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
    • רקע בהיררקע בהיר
    • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
    • פונט קריאפונט קריא
    • איפוס איפוס